
SOUTH ASIA MEDIA SOLIDARITY NETWORK 
 

Special forum and workshop on building capacity for media 
rights monitoring and networking 

 
Kathmandu, September 6-7, 2009 

 
 

BACKGROUND PAPER 
 
 
Overview: The twin crises of safety and job security 
 
Two crucial tests face the media in South Asia today. The global financial crisis has engendered 
several stresses and dislocations in most countries in the region, creating a situation of 
professional insecurity for media professionals. This is compounded by the challenges that they 
continue to face on the physical safety front, with media professionals being either deliberately 
targeted by adversarial sides or tending to get caught in the crossfire of the numerous and varied 
conflicts in the region. 
 
Between September 2008 – when the implosion of several banks and financial institutions on 
Wall Street announced unambiguously that a major financial shakeout was about to begin – and 
the first quarter of 2009, it seemed like the media in most countries of South Asia was destined 
for a rapid plunge in fortunes. But by about mid-year, the outlook seemed to improve. Yet it is 
generally agreed that more serious consequences of the global financial meltdown could still lie in 
the future. For all countries in this region – home to a fifth of the world’s population – the 
inclemency of the global economic environment is an unwelcome complication, introducing a 
further twist in the delicate economic and political transitions they are undergoing. 
 
Physical security remains a burning issue for media personnel in South Asia. The year that has 
lapsed since the last meeting of the South Asia Media Solidarity Network (SAMSN) has, if 
anything, witnessed a sharp deterioration in safety parameters. Journalists have been killed in 
Afghanistan, Pakistan and Sri Lanka. And India, with four journalists being murdered, has joined 
this league of infamy during this period. With all the mobilisations over the year by journalists’ 
unions and associations on the core issue of safety, attacks and intimidation remain common.  
 
In India, the early gloom has abated to some degree and there is now hope of an upturn in the 
economy. The most recent official estimate puts the overall economic growth rate for the April-
June quarter of 2009 at 6.1 percent, which beats the most optimistic predictions made since the 
global financial meltdown hit. The media corporations that are publicly listed have announced 
sharp falls in advertising revenue and mounting losses over the past few quarters. But by mid-
2009, some of the largest media companies, after major financial restructuring, were showing an 
intention to raise fresh capital from the market. A new buoyancy in the capital markets was being 
witnessed, though few were prepared to bet on how far it would be sustained. But as the summer 
wore on and the monsoon months brought little rainfall, new worries began to arise about 
economic prospects for the near and medium-term future. The consumer goods sector is a big 
advertiser and with demand expected to drop as rural incomes shrink, advertising spending by 
this sector could also fall. 
 
Though India should be, by virtue of its size, the pivot of the regional economy, its economic 
fortunes are expected to exert an immediate influence on only Nepal and Bhutan, two landlocked 



Himalayan nations dependent for most essential supplies and business investment on their giant 
neighbour. Nepal’s media is dependent to a high degree on advertising spending by large Indian 
consumer goods manufacturers. 
 
That apart, Nepal confronts a situation of delicate political transition that has unfettered a number 
of ethnic particularities. The contention between various groups for a place within a new 
constitutional order is having its knock-on effects on the media, often contributing to rising 
physical hazards in the profession. 
 
Bhutan’s transition to an elected form of government is now into its second year, though issues 
with respect to the freedom and autonomy of the media remain to be engaged with. 
 
Sri Lanka, which is the only country in the region that has what could be described as a “normal” 
relationship with India, complete with a free trade agreement, has had massive inflation and other 
economic woes. And its relationship with India in both the political and economic realms could be 
scarred by the legacy of the civil war against Tamil separatists that was concluded in May this 
year. Hazards could multiply if the successful consummation of the war effort by the Sri Lankan 
Government is not followed by a determined pursuit of peace and reconciliation. 
 
Bangladesh marked the return of an elected democratic order as the year began. Soon 
afterwards, a newspaper editor detained on charges of corruption for close to two years was 
released on bail by the Supreme Court of Bangladesh. This raised hope that the instability 
induced in the media through close to two years of the “emergency” regime in the country would 
be dispelled. Other sources of instability, including the sharp polarisation between the country’s 
main political parties, continue to be operative and challenges such as the implementation of the 
country’s newly enacted right to information law, remain to be met. 
 
In Pakistan, the spill-over effects of the conflict in Afghanistan have meant an increasing degree 
of lawlessness in its frontier province and the Federally Administered Tribal Areas. When the 
global consensus tilted towards holding Pakistan responsible for the continuing chaos in 
Afghanistan, the Government of Pakistan undertook a major military operation in the Swat Valley 
in North-West Frontier Province to eliminate the basis of the terrorist threat. The large-scale 
population displacement that ensued is known to have affected up to 150 journalists and their 
families. And even if civil society in the rest of Pakistan was most receptive and considerate in 
dealing with this massive internal displacement of people, the situation in Swat and other parts of 
the troubled frontier with Afghanistan remain a complete enigma, since journalists suffer multiple 
risks in travelling there on bona fide reporting assignments.  
 
Just before the opening of polls in Afghanistan’s long awaited presidential and provincial council 
elections in August, Afghanistan’s Foreign Ministry issued a statement asking all news agencies, 
both domestic and international, to refrain from covering any incidents of violence between 6am 
and 8pm on election day. The decision was reportedly taken by the National Security Council of 
Afghanistan “in view of the need to ensure the wide participation of the Afghan people in 
upcoming presidential and provincial council elections, and prevent any election-related terrorist 
violence”. 
 
This clumsy effort to muzzle the media and check the flow of information is representative of the 
still awkward relationship between Afghanistan’s elected government and the free media that has 
grown and diversified over the past eight years. In the run-up to the elections, journalists in 
various parts of the country had to face physical violence and intimidation when investigating 
possible questionable actions by prominent candidates. They also continue to be treated with 
suspicion by United States and NATO forces. And to create a clutter of information that detracts 
attention from the independent media, there has been a flourishing media sector openly aligned 
with one or the other political faction or warlord. Journalists have been murdered in Afghanistan 
over the course of the year and several have been victimised for their critical reporting by both 



government and non-government actors. Newspapers and radio stations have been shut down 
and journalists sacked for breaching what are deemed the limits of free speech. 
 
The political transition to a multi-party democracy in the Maldives, as it approaches the one-year 
mark, has also been known to involve significant public debates on media freedom and the right 
to free speech. The debate is currently dominated by the defamation law, with press freedom 
groups urging that the offence be decriminalised. A debate is also developing over control of the 
state media and the measures that could conceivably be taken to ensure its autonomy and 
responsiveness to the public interest. 
 
No other country in the region has posed as serious a challenge to journalism and the freedom of 
the press than Sri Lanka in the period under review. The year 2009 began with the murder in 
broad daylight in a busy Colombo street of the campaigning editor of the Sunday Leader, 
Lasantha Wickramatunge. The following month, N. Vithyatharan, the editor of the Tamil dailies 
Sudar Oli and Uthayan, was arrested from a family function in a kidnap-style operation, held for 
three months without charge and discharged unconditionally on court orders. In June, Poddala 
Jayanta, leader of the country’s largest association of journalists, was brutally assaulted, 
seemingly by a professional hit-squad and left with serious injuries that will put him out of active 
engagement with his public functions for months and likely handicap him for life. To cap an eight-
month period that has been nothing short of miserable for journalists in Sri Lanka, the highly-
respected Tamil journalist and human rights defender J.S. Tissainayagam, was convicted on 
August 31 on charges of terrorism and sentenced to 20 years of rigorous imprisonment. 
 
As with other countries in the region, Sri Lanka’s media community, represented by its five main 
journalists’ organisations, has shown admirable fortitude in facing these adversities. But the 
pervasive sense of fear and intimidation has taken a heavy toll of morale. The leadership of many 
of these organisations have had to leave the country because of overt threats of violence. The 
struggle of Sri Lankan colleagues has become emblematic of the range of strategies available for 
South Asia’s journalists as they seek to cope with national situations that are steadily becoming 
more complex and dangerous. But in this hour of crisis, Sri Lankan journalists need every 
possible expression and action of solidarity that the South Asian media community can summon. 
 

Union-building 
 
Unions have responded vigorously and creatively wherever threats to press freedom are a clear 
and present danger, as in Sri Lanka and Pakistan. Yet the range of strategies available remains 
inadequate to cope with the magnitude of the problems they face. Cross-border solidarity actions 
on the SAMSN platform acquire a special importance in this context, as a means of multiplying 
the impact that union action within the national context may have. Union-building challenges 
remain in all countries of south Asia. Each threat to journalistic freedom has proved a rallying 
point, attracting others to the cause and winning the allegiance of unaffiliated journalists. 
 
Nevertheless, the relative disinterest of younger journalists remains an issue that the unions will 
have to address in the interests of their long-term relevance. Structural changes in the media 
industry, with the electronic media and the web-based media accounting for a growing share of 
new employment, make this an especially urgent challenge. Matters are further complicated, 
perhaps, by a transformation of the role of the union. From basic issues of wages and working 
conditions, unions today have to deal with a much broader mandate, which embraces quality and 
ethics in journalism, and legal and regulatory issues. 
 

Afghanistan 
 
Shortly after the polling concluded in Afghanistan’s presidential and provincial council elections 
on August 20, disputes broke out about the authenticity of the vote. Though the results are 



expected to take till late September to be formally certified and there is a possibility that a second 
run-off round may be required in the presidential election, the atmosphere of heightened tension 
has already begun taking a toll of the Afghan media’s sense of security and independence. In late 
August, a radio station established in the north-eastern town of Kunduz was ordered to shut down 
and its staff – all women – warned that they would suffer a horrible fate if they failed to comply. As 
this report is written, SAMSN members are seeking to secure assurances for the safety of this 
radio station’s staff from provincial and national level authorities. The station meanwhile remains 
closed. 
 
This incident is illustrative of the challenges that Afghanistan’s media community face. During the 
election campaign, an analysis of the coverage provided by the official media was heavily skewed 
in favour of the incumbent president. The president of Afghanistan’s Electoral Media Commission 
judged that the state-owned media had “not performed its duties with impartiality and (had) 
displayed a clear support for the incumbent president even if, in certain regions … local branches 
of the state television (had) supported other candidates”. 
 
At the same time, journalists were reluctant to step into many parts of the country that were 
outside the control of the central and provincial authorities, rendering these areas into “news 
black holes”. 
 
Serious political differences have held up the enactment of a media law for Afghanistan. Since 
being vetoed by President Hamid Karzai in December 2007, the media bill was passed into law 
by a two-thirds majority of both houses of parliament in September 2008. In accordance with 
legislative procedure, the bill was then sent to the Minister for Parliamentary Affairs, to be notified 
formally as law. Months afterwards, the law still remains to be enacted. Meanwhile, a petition 
before the Supreme Court has challenged the law’s constitutional validity. 
 
The specific reason for the president’s failure to sign the law is believed to be Article 13 which 
conceives of the transformation of the state-controlled Radio Television Afghanistan (RTA) into a 
public service broadcaster. This, according to the presidential office, would severely hinder the 
Government’s supposed prerogative to use RTA as “a vehicle for implementing (its) cultural 
programs … across the country, under the structure of the Ministry of Information and 
Broadcasting”. 
 
With poverty still widely prevalent and mass consumption depressed, the kind of growth in 
advertising spending that could underpin an independent media is yet to materialise. This raises 
serious questions about the long-term viability of the Afghan media. Current advertising spending 
in the Afghan economy is estimated at about 1250 million Afghanis (or USD 25 million). This 
figure however includes the vast amounts spent by the International Security Assistance Forces 
(ISAF) in their so-called “psychological operations” or “psy-ops” campaigns, and in overt 
propaganda. This calls into question the Afghan media's long-term financial viability. 
 
Meanwhile, the media continues to grow with the entry of numerous political actors and parties. 
Despite a strong sentiment within the community of journalists that there should be specific 
prohibitions on political parties owning news channels, few restraints exist in reality. In this 
regard, the run-up to the recent elections was marked by seriously skewed access to news 
platforms on the part of the numerous candidates. 
 
Journalists’ organisations – notably the Afghan Independent Journalists’ Association (AIJA) and 
the Afghanistan National Journalists’ Union (ANJU) – continue to be in the forefront of the 
struggle for media freedom and decent working conditions. On key issues, such as the 
imprisonment of Syed Parvez Kabakhsh for 20 years on charges of blasphemy and Ghaus 
Zelmay for alleged disrespect to the Islamic scripture, the organisations continue to be active and 
to keep the issue in the spotlight both locally and globally. 
 



Bangladesh 
 
With the restoration of an elected government in January 2009, there has been hope that civil 
liberties, including media freedom, will be fully restored. The new elected administration of the 
Awami League under Sheikh Hasina Wajed got off to a rocky start. Late February 2009, a mutiny 
broke out in the Dhaka headquarters of the Bangladesh Rifles, a paramilitary force led by 
professional army officers normally assigned to guarding the bristling border with India. The 
rebellion spread rapidly to eight other locations. Several top commanders of the force, on 
secondment from the army, were killed in what appeared to be premeditated and brutal fashion. 
Shaken badly, the Sheikh Hasina Government managed to bring the situation under control after 
days of turmoil. 
 
In the aftermath, the Government clamped down on the YouTube video-sharing website and 
several blog-sites, which had posted visuals and other material connected to the mutiny. All users 
of the internet in Bangladesh were denied access to these sites, though the effort was not entirely 
successful. The sites remained available outside Bangladesh and the internet allowed sufficient 
avenues for the determined many to access the information. 
 
The mainstream media however got away without serious restraints through this phase of turmoil. 
Earlier, during the election campaign, the media was allegedly given lists of candidates that were 
“preferred” by the caretaker government, and pressured to see that those actively disfavoured 
were given little coverage. 
 
Elections were successfully conducted at the end of 2008, after intense last-phase negotiations 
between the military brass and the leadership of the main parties. The Awami League won a 
decisive victory, but the BNP has not shown much inclination to adapt to its assigned role as an 
opposition party. This has raised concerns that the media could once again lapse into its bitter 
partisanship, which more than any other factor has contributed to Bangladesh’s failure to evolve 
an agreed charter on media rights. 
 
On December 5, 2008, when residual emergency regulations were on the verge of being 
dismantled, New Age, one of Bangladesh’s leading English-language newspapers, commented 
editorially that the “interference and intimidation faced by the news media in general and 
harassment faced by newsmen in particular” had been “significantly higher” under the emergency 
administration than “anything experienced in the previous 15 years”. 
 
The human rights organisation Odhikar, in its report published in January 2009, noted that “overt 
and covert restrictions” continued to be imposed on the press and the electronic media all through 
2008. Ironically, due to these various restraints, the true extent of the repression of the media 
could not be accurately determined. 
 
A legislative development that had a chilling effect on all exercises of the right of free speech was 
the promulgation of an Anti-Terrorism Ordinance by the caretaker government in June 2008. With 
a definition of terrorism that was very broad, the ordinance criminalised all acts of omission and 
commission that could be construed as a threat to the unity, integrity, security or sovereignty of 
Bangladesh. The elected government in February this year decided to enact the ordinance into 
law with few changes.  
 
Yet, despite the adverse overall environment, the emergency administration did come up with at 
least two significant ordinances that were conspicuously media-friendly. A community radio policy 
was announced in March 2008 and applications invited from eligible entities for starting broadcast 
operations. Then a draft law on the right to information (RTI) was introduced early in 2008, 
publicly discussed (even if rather cursorily), and formally notified as law in October. 
 



Although far from perfect in terms of eligibility criteria and the positive and negative stipulations 
on the range of broadcast content, Bangladesh’s community radio policy is regarded as a good 
start in making media accessible to wider sections of the country.  
 
The RTI ordinance was ratified by the newly elected parliament of Bangladesh in March 2009 and 
formally became law in July. A three-member information commission has been established to 
administer the law.  
 
In relation to the RTI law, journalists’ organisations were principally concerned about the cost 
imposed on those seeking information, and the procedures involved in filing applications for 
information. For someone not familiar with the systems of information gathering and classification 
within the institutions of governance, achieving a successful application would be virtually 
impossible. And since each request requires the payment of a fee, the seeker of information 
could conceivably be drained and exhausted by the process. The issue was considered to be of 
special concern for journalists. 
 
Human rights groups believe that the number of grounds on which information can be denied is 
too expansive. These include national security, the integrity and sovereignty of Bangladesh, and 
friendly relations with foreign states. Although these are standard exemptions under most national 
systems of law in the South Asian region for the public exercise of the right to free speech, and 
the correlative right to know, human rights groups believe that the law in Bangladesh is undefined 
and potentially leaves excessive scope for arbitrary denials of information. 
 
Another significant basis for uneasiness among human rights organisations is the number of state 
and security agencies that have been have exempted from application of the RTI law. Most of 
these agencies have had serious allegations of human rights violations levelled against them, 
particularly over the period of emergency rule. 
 
Over the first six months since the restoration of civilian rule, journalists and media institutions 
continued to face serious hazards. There have been a number of attacks, with 41 journalists 
being injured and 38 being threatened. Five of the attacks on journalists were directly related to 
their reporting, besides which there has been one case of abduction. 
 

Bhutan 
 
Bhutan is now into its second year under an elected government. And the media has been 
showing some significant signs of growth in this period. For reasons to do with terrain and the 
state of basic services, radio is the most accessible media for most of Bhutan’s population. A 
media impact study by the Center for Media and Democracy (CMD) revealed that radio still is the 
primary source of information for all Bhutanese though the print media has a degree of influence 
over decision-making at the governmental level. 
 
Private radio stations have emerged in recent years, but are not, under the national broadcasting 
law, allowed to air news and current affairs programs. The government-owned Bhutan 
Broadcasting Service (BBS) preserves its monopoly over news broadcasts.  
 
Private radio stations are almost exclusively a source of entertainment. According to a survey of 
media audiences in January this year, the audience for foreign broadcasters fell from 33.7 to 9 
percent between 2003 and 2008, with local stations being established. The state-owned BBS TV, 
launched in 1999, has also overtaken international channels, increasing its audience from 30 to 
54 percent in this period of time. 
 
Newspapers have the most modest reach among all major media. Among newspaper readers, 
34.6 percent read Kuensel, 21.7 percent read the Bhutan Times and 20.9 percent read the 



Bhutan Observer. The broadcast sector uses mostly the Dzongkha language, while English is 
preferred in the newspapers. 
 
Although Bhutan’s Constitution guarantees the right to free speech and expression, there have 
been a few events over the year that have shown that the new government is yet to accept the 
practices and norms of an independent and critical media. In one instance in December, the 
Government imposed a fine of BTN (Bhutanese Ngultrum) 18,000 (about USD 370) on the state-
owned BBS Corporation for televising a discussion where one participant criticised the 
Information and Communication Minster, Nanda Lal Rai. 
 
The Bhutan InfoComm and Media Authority (BICMA), which is the regulatory authority for all 
media, stated in its ruling that the panel discussion on the quality of a pre-paid taxi service was 
contrary to the media code of conduct, partly since there was no official representative to speak 
on behalf of the Government. The panel discussion did not meet the criteria of “fairness, decency 
and balance” as required under the Code of Ethics of Journalists. 
 
Following a critical write-up by Kuensel about the fine levied on the BBS, government authorities 
also interrogated the staff of the newspaper. 
 
A bus driver and his assistant filed a case against Bhutan Observer weekly on January 21, 
alleging that a false report published in the paper resulted in the loss of their jobs. The case was 
filed at the Thimphu district court and is pending. They said they were sacked from their jobs on 
January 17 following a report which said the bus carried passengers beyond the permitted 
number and that the crew overcharged and abused passengers.  
 
BICMA formed a tribunal to look into complaints, both on behalf of the media and about it, in 
February. The formal notification states that the BICMA Appellate Tribunal, in accordance with 
section 198 of the Bhutan Information, Communication and Media Act, 2006, will be presided 
over by a retired or sitting high court judge. It would have two other members, who would be well 
versed in the field of information technology, law or administration. 
 
The tribunal has so far received only one complaint, filed by Paro-based cable operator Sigma 
against BICMA, for imposing a fine of BTN 9000 for allegedly providing eight channels beyond 
the permitted number to viewers. Along with Sigma, BICMA had also fined another Paro-based 
operator, TD Meto, a sum of BTN 3000. Meto paid up, while Sigma refused. 
 
FM broadcasting will expand in the months ahead, with one of Bhutan’s oldest educational 
institutions, Sherubtse College, announcing in March that it will soon have its own FM radio. The 
college would be the first among Bhutanese educational institutions to host FM broadcasting and 
the operation would be the first radio station in eastern Bhutan. Programs will be managed and 
produced by the students themselves. 
 
Job losses have affected the Bhutanese print media, with the country’s first private newspaper, 
Bhutan Times, laying off 15 of 80 employees in a bid to deal with adverse market conditions. The 
media house also shut down its book publishing unit during the year. 
 
The implications of the large-scale displacement of ethnic Nepalis from Bhutan – a long-running 
sore in political ties within the South Asian region – were highlighted by the case of Shantiram 
Acharya, a journalist once associated with the Bhutan Reporter, a newspaper published by 
Bhutanese exiles in Nepal. Acharya was arrested in January 2007 while seeking to enter Bhutan 
from India and convicted shortly afterwards to seven-and-a-half years’ imprisonment on 
“terrorism” charges. It was only in January 2009 that the verdict against him was made public. 
Global human rights groups and media freedom bodies believe that he may have fallen victim to 
a draconian Bhutanese law that criminalises the return of Nepali exiles to the country. 
 



After almost five years of government restrictions, allowing the broadcast of a maximum of 33 
television channels within Bhutan, BICMA approved over the past year of the airing of additional 
music and sports channels by Thimphu’s cable operators. The ban decreed on certain channels, 
allegedly showing excessive violence and explicit content, was lifted, though several others 
continue to be proscribed.  
 
On the day of Hinduism’s major festival, Deepavali, Bhutan got its first daily newspaper, Bhutan 
Today. Buddhist monks were invited to pray for its success at the formal launch ceremony on 
October 31. The first daily, an eight-page morning paper, is priced at BTN 5. In its first editorial, 
the daily complained of unfair competition and said other papers asked the Government to deny 
the daily a licence to operate. Tenzin Dorji, the newspaper’s 32-year-old managing director, said 
that Bhutan Today would begin with a print run of 18,000 copies, though total readership of 
English periodicals at the national level is as low as 13,000. 
 
The right to information is still denied in Bhutan, though it has been the focus of public debate 
since 2007. In its passage to democracy, Bhutan faces numerous challenges. Enshrining the right 
to information and providing a relatively open and secure environment for the media are key 
among these. 
 

India 
 
In April 2009, a market forecasting agency came out with an estimate that advertisement 
spending in the Indian economy would grow by no more than 4.7 percent over the year, against a 
robust figure of 14.7 percent in 2008. It was a grim forecast, which saw print media advertising 
contracting by 2 percent against a growth of 12 percent in 2008. 
 
This was grim news for the media and it came at a time when the bleak outlook was very much a 
live experience for most media professionals. In March 2009, the editor-in-chief of the Indian 
Express, a multi-edition newspaper chain with a presence in all parts of the country, wrote to his 
staff warning that the ongoing crisis seemed to be one that had “no end”. Though no 
retrenchments were planned, a major belt-tightening exercise was announced, involving salary 
cuts and deferrals at all level, with the sharpest incidence being at the top of the editorial and 
management hierarchy. 
 
Around the same time, Bennett Coleman and Co Ltd (BCCL), India’s biggest media group, with 
annual revenues of more than INR (Indian rupees) 50 billion (or USD 1 billion), issued notices 
warning its 8000 staff that salaries would be cut in varying degrees. A complicated formula was 
announced for salary cuts, which reversed the gains employees had made over the most recent 
years of the media boom. The reasons given for this extraordinary measure were the crunch in 
advertising spending within the Indian economy, as also a rise in newsprint prices. 
 
This notice seemed to overlook the fact that since peaking in September 2008, newsprint prices 
had indeed been steadily declining and are today near historic lows. Media managements though 
are inclined to take the argument that this decline has been devoid of any substantive benefit, 
since advertising spending too has been in free fall over this time. It is estimated that since 
September, newsprint prices fell by close to 40 percent, temporarily ceasing to be a serious 
burden on newspaper economics. But BCCL – which publishes The Times of India and the 
Economic Times, owns the top-rated Times Now satellite news channel and has interests in 
outdoor advertising, web portals and FM broadcasting – reported a fall in advertising revenue of 
almost 25 percent. The Hindu, which publishes the third-largest English language newspaper in 
India from its headquarters in the southern city of Chennai, reported a 30 percent decline in 
advertising revenue in the same period. 
 
The media companies that are listed in the stockmarkets and hence have relatively transparent 
accounts all reported drops in profitability of between 30 and 40 percent over the last accounting 



year, with the last two quarters being especially bad. These included HT Media, Jagaran 
Prakashan and the Deccan Chronicle, the major print media companies that are publicly traded. 
 
Following all this gloom however, the situation seemed to turn for the better in rather quick time. 
By early September, India’s business sector was looking at greatly increased revenue streams 
and profitability and the prospect of further improvement as the festival season, October-
December, approached. 
 
Economic data released early September showed the Indian economy growing by 6.1 percent in 
the April-June quarter. However, future expectations were dampened by the massive rainfall 
deficit that was registered in most parts of India since June 2009. The Indian monsoon, which is a 
key money-multiplier and makes for the difference between misery and relative comfort for the 55 
percent of the country’s population that is dependent on agriculture, was declared an absolute 
failure by late August. Emergency relief measures were being initiated, all of which are likely to be 
fiscally expensive. 
 
The newspaper industry meanwhile was being held afloat, partly by the “bailout package” devised 
in February, just as the country was entering a general election. There was significant dissent 
among the journalists’ community over the newspaper owners’ unseemly petition to the 
Government for a bailout package in that juncture. However, the bailout was granted in the shape 
of a duty waiver on newsprint and raising the rates paid for government advertisements placed in 
newspapers. 
 
Following the elections and the assumption of office of a new government, the bailout package 
was extended beyond the six months for which it was originally granted. 
 
The upturn in media industry fortunes has put on hold many of the mass retrenchment schemes 
that had been formulated in earlier months, when the outlook seemed rather gloomy. But the 
restructuring process is under way. Most media groups are rearranging their finances and the 
publicly-listed companies are reorganising. 
 
In February 2009, HT Media – one of the largest publicly-traded media companies – announced 
the large-scale retrenchment of journalists employed in its Hindi language daily, Hindustan. 
These journalists were all contractual employees who hesitated to speak out for fear that their 
severance packages would be jeopardised. But according to information gathered by the Delhi 
Union of Journalists (DUJ) and the All-India Newspaper Employees’ Federation (AINEF), 11 
journalists were dismissed in February from the Delhi office of Hindustan. Simultaneously, an 
estimated 40 from other centres in the Hindi-speaking region were asked to leave. 
 
By August, HT Media was reportedly contemplating plans to spin off Hindustan as a separate 
business enterprise. Since losing ground to the aggressive competition in the Hindi daily 
newspaper market, Hindustan has been a relatively less favoured element within the HT Media 
empire, which is now in the throes of diversification into radio and the new media. 
 
Other media enterprises, encouraged by the relative buoyancy of the economy and the bullish 
conditions in the capital markets, were preparing fresh share issues, which in turn were to be 
used in the financial restructuring process. 
 
There are worries though that the drought conditions may impact seriously on media fortunes. 
Consumer goods industries, which advertise heavily in the media, are expected to cut back on 
advertising spending because of shrinking demand in the wake of the drought. 
 
The past decade of very rapid media growth in India was a feature largely of what could be called 
the unregulated sector, where the legal framework of the Indian Working Journalists’ and Other 
Newspaper Employees’ (Conditions of Service) Act (abbreviated as the Working Journalists’ Act 
or WJA) does not apply. The competition among rival companies for scarce skills led to a rapid 



growth in wages. Employment, though, was governed in the main by short-term contracts and, 
inevitably, rapid personnel turnover was part of the growth pattern in this sector.  
 
For journalists and other workers in the regulated sector, defined here as the sphere in which the 
WJA applies, there has been little to celebrate over the past year. However, if the recession 
sharpens, as is expected, these workers would perhaps enjoy better protection of their terms of 
employment, since summary dismissals are prohibited under the law.  
 
Two Wage Boards for media workers were created in May 2007 under the provisions of the WJA. 
These are nominally separate institutions for journalists and other newspaper employees, though 
under the same chairperson. The boards’ deliberations and sittings have been sporadic. With the 
terms of reference being unclear from the outset, there have been a host of cross-cutting legal 
challenges at various levels of the judicial hierarchy. 
 
In July 2008, the Wage Boards announced an interim award, which increased wages and salaries 
by 30 percent. The boards’ chairman resigned shortly afterwards for what he termed were 
“personal” reasons. The Government is yet to formally notify the interim wage award or to state its 
mind on the issue. Meanwhile, both Wage Boards went into a prolonged limbo and it was only in 
March 2009 that the Government announced a new chairman, who, like his predecessor, is a 
former high court judge. The future of the Wage Board process for determining a fair level of 
compensation for journalists remains uncertain. 
 

Maldives 
 
As the political transition to multi-party democracy in the Maldives approaches the one-year mark, 
certain key debates have been taking place in public and parliamentary forums over the kind of 
guarantees that need to be enshrined for a free press and the right to free speech. 
 
Prospects for the enactment of a series of media-friendly policies seemed bright since the 
Maldivian Democratic Party (MDP), which came to power in November last year, was formed 
around a core group of journalists who had faced persecution and imprisonment during the tenure 
of the previous president, Maumoon Abdul Gayoom. The new constitution, ratified by the top 
Maldivian legislative body, the Majlis, in August 2008, also enshrines a strong clause on media 
freedom and the right to free speech. 
 
In October 2008, the Majlis passed a bill on the establishment of a Media Council, with the 
objectives “to establish and preserve the freedom of media in the Maldives; to keep under review 
matters contravening this freedom and taking remedial measures; to build up a code of practice 
and a code of conduct for the people working in the media; to ensure people working in the media 
behave responsibly and ethically; and to conduct inquiries into complaints filed with the Council 
concerning abuse of rights”. 
 
Other legislation, on the right to information, broadcasting and press freedom, is also known to be 
in the process of introduction. 
 
Reservations have been voiced by press freedom campaigners over the right to information bill 
and the broadcasting bill, which retain powers of oversight in the hands of the ministry, rather 
than an independent body. There have also been grounds to believe that oversight bodies 
constituted for the public broadcasting company have had disproportionate representation of 
loyalists of the new ruling party. 
 
A recent case of a television station head being issued a letter of warning and then being called in 
by the Information Department for questioning about news programming has also generated 
some anxiety among media freedom defenders. 



In another incident, a television reporter was attacked by members of the opposition party as he 
sought to film Gayoom’s arrival at a police station for questioning. An editor of an independently 
owned daily was attacked by members of the ruling party near the parliament building. Both 
incidents happened in July. 
 
A newspaper editor also faces ongoing criminal prosecution under the country’s criminal 
defamation law. An executive order issued last year to decriminalise defamation was found to be 
inoperative since the necessary changes in the statute have not been undertaken by the Majlis. 
The debate on decriminalising defamation has meanwhile got under way in the Majlis, with a 
majority of members seemingly speaking in its favour. 
 
The Maldives Journalists’ Association continues to campaign for this legislative change while also 
working towards evolving and implementing a code of ethics for media practitioners. 
 

Nepal 
 
There is a new pattern of violence in Nepal related to the grievances of minorities and 
marginalised groups. Anger among the wider public is increasingly directed against journalists 
and media outlets for their coverage (or lack of it) of events and issues related to the political 
transition and minority interests.  
 
In 2008, newspapers in some districts were forced to close temporarily because of violence 
arising from frustration among some groups about information they were transmitting in their 
news reports. It seems that the veracity of the information was not so much the issue as what the 
newspapers said about group interests. Though much of the anger and mistrust that targets the 
media is recognised as misdirected and misinformed, it is also the case that a good deal of media 
output is aligned with political interests and inattentive to the needs, views and sensitivities of all 
groups.  
 
Two journalists were murdered over the course of the year. In January 2009, a young woman 
journalist, Uma Singh, was murdered in the most traumatic manifestation of the new turbulence in 
Nepal’s media environment. Uma Singh was a broadcast and print journalist working in Janakpur, 
Dhanusha district, in the southern plains (the Terai). 
 
In the other incident, the remains of J.P. Joshi, alias “Pandit”, reported missing from his home 
since October 8, were found in a forest in the far-western district of Kailali and identified by his 
family almost two months later. Joshi was the editor of the far-western editions of the Nepali 
language daily Janadisha. He was a member of the Federation of Nepali Journalists (FNJ) and 
also president of the Kailali district chapter of the Revolutionary Journalists’ Organisation, a body 
closely allied with the ruling Maoists. 
 
Nepal continues to function, three years after the mass upsurge of 2006 toppled monarchical 
absolutism and initiated Nepal’s transition to democracy, under an interim constitution that 
guarantees the right to free speech. A Working Journalists’ Act has been passed, as also a Right 
to Information Act. Yet media rights remain weakly institutionalised and public attitudes toward 
the media are problematic. The relative calm as the transition began has given way to a spirit of 
contention and media rights have been a casualty.  
 
A recent illustration of this new spirit of contention was an arson attack on delivery vans and 
distributors of Kantipur and the Kathmandu Post, Nepal’s largest circulation newspapers in the 
Nepali and English languages, in the Terai. A political party in the region issued a statement 
claiming credit for the arson attack, justifying it on the grounds that the newspaper group had 
disregarded their campaign to banish Nepali language media from the Terai. 
 



The outbreak of serious discord in the plains over issues of indigenous peoples’ rights against 
those of the settlers from the hills (the Madhesi versus Pahari tension) continues to take a toll of 
media freedom. A senior and highly respected journalist, Ramesh Ghimire, who has been active 
in Janakpur for 48 years, faced constant threats through the year from activists of the various 
Madhesi groups that have sprouted in the region since the Maoist insurgency ended. Ghimire, 
who is the editor and publisher of the Dhanusha weekly, has had numerous anonymous 
telephone calls, questioning the continuing existence of a Nepali language publication in a region 
where the majority speak other languages. 
 
Retaliatory actions by Nepali language activists have begun against the Maithili and Hindi 
language media in the Terai and other regions of Nepal. As the constitution is written and the 
rights and entitlements of various ethnic and linguistic groups are debated, the unrest in the 
streets threatens to derail the process. The media, by virtue of its intrinsic character, risks being 
trapped in this strife. 
 
Journalists’ working conditions continue to be a serious concern. Significant amendments were 
made to the Working Journalists’ Act (WJA) in August 2007, to provide for a minimal degree of 
job security. This begins with the basic requirement that all media staff be issued letters of 
appointment and be assured of secure tenures. A ceiling of 15 percent of total staff is specified 
for the number of employees that a media institution can retain on contract. All media employees, 
including those on contract, would be entitled to a provident fund and other social security 
measures, such as health insurance. One percent of total revenues is to be set aside by media 
organisations for capacity building and skills development. 
 
A government committee set up in September 2007 made its recommendations on basic 
minimum wages for media workers in August 2008. These were fixed at Nepali rupees (NPR) 
5200 (about USD 64) a month for journalists and NPR 4600 (USD 57) for other media staff. In 
February 2009, the Government decided to implement minimum wages as recommended, 
effective from April 13. 
 
The WJA specifies that particular functions and positions within the media will be compensated at 
appropriate rates. The aim is to achieve a high degree of compliance by July 2009 at least among 
the larger media companies. This category includes all government media, television companies, 
radios with networking arrangements and companies running more than one station, and all A-
category national dailies and magazines (classified as such in accordance with their revenue).   
 
Implementing the WJA for other categories of media, such as the small and medium newspapers 
and the FM broadcast stations that have sprouted all over Nepal, will be the real challenge. 
These are typically, small operations dependent on highly localised advertising. Again, most 
media organisations in Nepal are family-owned enterprises which enjoy certain exemptions from 
financial disclosure laws. These enterprises would need the assurance of a fair advertising policy, 
especially by Nepali entities using public funds, to achieve financial stability. But they would also, 
presumably, have to subject themselves to certain norms of financial transparency and 
accountability as the new democratic order in Nepal takes shape. 
 

Pakistan 
 
Despite publicly stated commitments to the independence of the media, Pakistan’s federal and 
provincial governments have had a mixed record of upholding press freedom. In March 2009, 
media were barred from entering the Provincial Assembly chambers in the North-West Frontier 
Province (NWFP) to cover an election to the Pakistan Senate, or upper house of the National 
Assembly. The Provincial Assembly Speaker mandated this decision, with parties from both the 
ruling coalition and the opposition signing on. The Pakistan Federal Union of Journalists PFUJ) 
concluded that this collaboration between political rivals was a means of keeping their often 
questionable conduct free of public scrutiny. The bar on access to the assembly appeared to be a 



direct consequence of the media’s reporting of certain political deals made during the 2008 
presidential election in which Asif Ali Zardari gained office reportedly after much backroom 
negotiation. The Pakistan media’s bold and forthright reportage on these incidents did not find 
favour with the politicians involved. 
 
Among the Zardari Government’s first major legislative initiatives was the media bill introduced on 
August 12 and passed immediately afterwards, which replaced the amended ordinance 
introduced under the November 2007 emergency decree. The bill effectively neutralised the 
powers gathered under the emergency decree to seize and impound media equipment and 
cancel the registration of newspapers. Pakistan’s media community welcomed the new 
legislation, but the Government continued to send out mixed signals. 
  
In January 2009, the Government introduced sweeping new amendments to the press 
registration law. Ironically, the legal changes brought into effect through ordinance were originally 
mooted by the Musharraf regime in 2002. The amendments required all newspapers to renew 
their registration every three years, by making an appropriate application and declaration to the 
empowered government authority. Publications using certain kinds of titles – which could be 
deemed explicit in terms of editorial policy or intent – would be denied registration. In addition, the 
registrar of publications was to be invested with broad-ranging discretionary powers in granting 
recognition to certain newspapers and denying others. 
 
The new law was withdrawn within days of being notified, after major protests by the PFUJ, the 
All Pakistan Newspaper Society (APNS) and the Council of Pakistan Newspaper Editors (CPNE). 
A Media Freedom Coordination Committee was established, with the participation of newspaper 
owners, editors and journalists through their representative bodies, as well as the Association of 
Tribal Journalists (ATJ). This action recalled the unprecedented degree of cooperation that 
owners, editors and journalists had managed to establish in the effort to overturn the 2007 
emergency decrees. 
 
Administrative action to curb the printing and circulation of newspapers remained a ready 
recourse for Pakistan’s authorities. In November 2008, the Sindh provincial government 
proscribed the daily Islam and the weekly Zarb-e-Momin for the alleged offence of spreading 
“anti-state feelings”. It was understood that the order, though issued by the provincial 
government, had been initiated at the federal level under an article of the Criminal Procedure 
Code dealing with forfeiture for spreading “anti-state feeling”. 
 
An earlier order banning the daily Islam had been reversed by the courts. The November order to 
re-impose the ban on Islam and Zarb-e-Momin was seen as the first explicitly anti-media action 
taken since the restoration of an elected federal government earlier in the year. The ban was 
lifted within days, but on condition that the newspapers not publish any material that could 
“inspire terrorism”, “hurt (the) sentiments of people belonging to any sect, religion or country” or 
“harm national integration”. Islam was asked to submit three copies of its edition every day to the 
Home Department for review. 
 
On March 13, 2009, with less than a month to go for the one-year anniversary of elected 
governments taking office at the federal and provincial levels, President Asif Ali Zardari reportedly 
sent out a directive that all news broadcasts by GEO TV were to be blocked. According to a news 
item that appeared in The News International, a leading English-language newspaper in Pakistan 
and part of the Jang media group (which also controls GEO TV), police in at least one town in 
Punjab province, Sargodha, raided homes of cable television operators who were found to be 
airing GEO’s news channel.  
 
Across Pakistan, it was reported that cable operators chose to comply with the directive to block 
GEO’s news broadcasts or to transfer the signal to the less frequently visited ranges of the 
channel spectrum. By various devices, Pakistan’s federal government ensured that many regular 



viewers were unable to view the channel for a few key days, as a political agitation by the 
country’s main opposition party threatened to spiral. 
 
The pressure on the cable operators reportedly followed a letter from President Zardari to GEO’s 
management in which he urged that the channel stop its coverage of the nation-wide agitation by 
the country’s lawyers. The lawyers were demanding the restoration of judges dismissed in a 
large-scale purge of the judiciary following the declaration of a nation-wide state of emergency by 
the previous president, General Pervez Musharraf, on November 3, 2007. 
 
Minister for Information Sherry Rehman, a former magazine editor, quit the federal cabinet shortly 
afterwards, protesting that she would not continue being party to an “anti-people” and “anti-
media” dispensation. This removed from political authority a person who could be counted upon 
to speak up consistently in favour of press freedom. 
 
The five years to 2007-08 (Pakistan’s fiscal year begins July 1 and ends June 30) were a period 
of buoyant growth for the Pakistan economy. This created favourable circumstances for the 
growth of advertising budgets and the multiplication of media. According to the Pakistan Press 
Foundation, aggregate advertising spending grew from PKR 17.25 billion in 2005-06 to PKR 
22.76 billion the following year, and PKR 25.05 billion in 2007-08. However, it is estimated that 
advertising spending in 2008-09 could shrink by 25 to 40 percent. 
 
There is evidence that government advertising budgets have been used to exert pressure on 
newspapers. This was also a feature of the previous year, when the well-known media group 
Dawn went public with its plaint that the Federal and the Sindh provincial governments were 
cutting it out of advertising placements. In the current year, APNS has on at least one occasion 
publicly expressed its concern over the withdrawal of advertising to a newspaper group, Mashriq, 
of Peshawar. APNS has also reviewed the experiences of news organisations in other major 
cities in Pakistan and found strong evidence that government advertising was being released on 
unstated and often arbitrary considerations, creating serious challenges for the economics of the 
newspaper sector. 
 
The Sindh provincial government has also acknowledged that the previous administration 
followed a “discriminatory policy” on advertising placements in the Sindhi, Urdu and English 
language newspapers. Of 500 newspapers registered and considered eligible, only 100 were 
favoured with government advertising, according to a statement by the provincial Minister for 
Information in the assembly. The principles of “merit” and “circulation” were rarely honoured. 
 
With cuts in advertising spending seemingly inevitable as a result of wider economic difficulties, 
several media organisations, particularly the more recently established television channels, have 
had to sharply reduce expenditures and downsize staff. Data on job losses are sporadic. 
However, the PFUJ estimates that about 250 media jobs have been lost in the past year. The 
year 2009 has so far been grim, with the tempo of job losses mounting sharply. Complaints about 
abrupt sackings have been received from workers at a number television stations - Dawn News, 
News One, Channel 5, Aaj, GEO and Samaa, being among them - as well as newspapers such 
as Aaj Kal, Daily Jinnah Khabrian, the Post, Alsharq and the Pakistan Observer. 
 
The PFUJ expects that job losses will accelerate in the months to come. On January 15, it 
warned of the looming possibility of “large-scale retrenchment”. Affiliated provincial unions of 
journalists were asked to gather all available information on job losses and file the data regularly 
with the PFUJ, to enable it to evolve an appropriate strategy. Apart from job losses, unions were 
asked to keep a close watch on news organisations defaulting on wage and salary payments. 
 
Meanwhile, the stalemate over the implementation of the Seventh Wage Award for journalists and 
other media workers continues. Some newspaper houses have announced their intent to honour 
the award, but the majority still remain recalcitrant. 
 



The perils of journalism in conflict situations were grimly exemplified in the murder of Musa 
Khankhel in the Swat Valley in February. Three other Pakistani journalists have been killed in 
2009 and in August, a senior Afghan reporter, Janullah Hashimzada, was shot dead in the 
Khyber tribal agency while making the border crossing. No case of a journalist’s murder has been 
investigated and brought to the stage of prosecution yet. 
 

Sri Lanka 
 
On August 31, the High Court in Colombo convicted J.S. Tissainayagam, a widely respected 
journalist and human rights campaigner, on terrorism charges and sentenced him to 20 years’ 
rigorous imprisonment. World press freedom bodies condemned the verdict as a travesty of 
justice. Yet, for most observers within Sri Lanka, the verdict was almost foretold from the time 
Tissainayagam was detained without charge in March 2008. Charges were laid against him in 
August 2008 under the country’s draconian Prevention of Terrorism Act. Tissainayagam now has 
two levels of appeal – before the Court of Appeals and the Supreme Court. 
 
The year 2009 opened on an ominous note with the daylight murder of Sunday Leader editor 
Lasantha Wickrematunge in a busy suburb of Colombo. This was a murder that shocked the 
world. He was one of Sri Lanka’s most independent-minded journalists, and had earned a global 
reputation for his campaigning style and been honoured by world bodies for his commitment to 
transparency and probity in public life. On May 3 this year, he was posthumously conferred with 
UNESCO’s World Press Freedom Award for the year. 
 
In February, Sudar Oli editor N. Vidyatharan was snatched from a family function in a kidnap-style 
arrest. He was publicly charged with being a “terrorist” by top officials of the Sri Lankan defence 
ministry. Held without charge for three months, he was unconditionally released on court orders. 
 
Early one evening in June, Poddala Jayanta, General Secretary of the Sri Lankan Working 
Journalists’ Association (SLWJA), was seized by what seemed was a professional hit-squad as 
he was on his way home in a suburb of Colombo. He was hustled into a van and brutally 
assaulted, suffering multiple fractures, contusions and other injuries, before being thrown out in 
an open field in an unconscious state. Jayanta had been attacked by name over state-owned 
print and electronic media over the preceding weeks, for alleged disloyalty to Sri Lanka and fealty 
to the “terrorist” cause. 
 
In between, the offices and studios of the MTV group, Sri Lanka’s largest private broadcaster, 
were gutted in a fire-bombing attack in January. 
 
Sri Lanka’s five main organisations of the media community – the Free Media Movement (FMM), 
the Federation of Media Employees’ Trade Unions (FMETU), the Sri Lanka Tamil Media Alliance 
(SLTMA), the Sri Lanka Muslim Media Forum (SLMMF) and the SLWJA – have characterised the 
ongoing incidents as part of a “war on journalism”. 
 
Since the country’s quarter-century long civil war was declared over in May this year, conditions 
for journalism have, if anything, deteriorated. Government forces actively stopped journalists from 
accessing the conflict zones and reporting on the war. Any journalist who tapped into other 
sources and reported on the war without approval of the government-sponsored Media Centre for 
National Security was at risk of physical attack, detention or, at the very least, public vilification by 
government officials. 
 
The final phases of the war involved massive artillery and aerial bombardment of areas held by 
the Tamil separatist force, the Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE). Amid widespread 
allegations of war crimes by both the Sri Lankan army and the LTTE, the Government set up a 
number of internment camps for civilians fleeing the devastation of the war zone. An estimated 
250,000 civilians continue to be detained in these camps. Relief agencies are allowed access on 



a highly restricted basis. But media access is strictly proscribed. And the war time experiences of 
these innocent civilians and their current state of well-being remain largely unknown to the world. 
 
Foreign media seeking to enter Sri Lanka during the last phases of the war were actively 
discouraged. Visa requests were invariably denied and journalists who entered with valid visas 
were on occasion turned back on arrival. In July, the Sri Lankan Government declined a visa 
renewal for the bureau chief of the Associated Press news agency, who had done extensive 
reporting on civilian casualties during the final phases of the war. 
 
With the restoration of the political process in the war-ravaged north and east of the country 
seemingly being the priority of the Government, the status of the media in these provinces is 
cause for serious concern. Both provinces have suffered a serious depletion of media personnel 
on account of the war and the attendant violence. When elections are held as part of the process 
of national reconciliation, these provinces would be deprived of the personnel and the skills to 
provide authentic coverage and information to the media-consuming public.  
 
Media rules which were gazetted on October 10 and required broadcasters to renew their 
licences annually provided for several contingencies under which licences could be cancelled, 
including seven different grounds related to broadcast content. At the same time, Sirasa TV – the 
Sinhala language channel of the MTV group – was put on notice that it was to submit transcripts 
of news broadcasts “to be carried” every week following October 28. This was read, accurately, 
as an effort to impose censorship. However, the rules were held in abeyance after strong protests 
by the local media community. 
 
In June this year, the Government announced it was reactivating the Sri Lanka Press Council, 
which was created under an act of 1973. The law that was allowed to lapse because of strong 
protests from the media community provides statutory powers for the Press Council, which could 
sentence journalists to jail for breaches of the code of practice. The Sri Lankan media community 
had united to fight back this threat to its autonomy and in 2003 made common cause in 
constituting the Press Complaints Commission of Sri Lanka, a voluntary self-regulatory 
mechanism from within the newspaper industry. The Government’s disregard of the significant 
progress made in the realm of self-regulation spoke of an enshrined sense of intolerance towards 
an independent media. 
 
A priority area for Sri Lanka’s journalists is the progressive effort by the state-owned print media 
group, the Associated Newspapers of Ceylon Ltd (ANCL, popularly known as the Lake House 
group) to disown the process of collective bargaining with its workers. The last collective 
agreement between the ANCL management and the FMETU was signed in January 2006 and 
another one was due to be negotiated in January 2009. But the Lake House management has 
reportedly ignored repeated requests from the side of the union to start the process. 
 
In a more recent development, the Lake House management sacked nine union leaders for 
leading a demonstration against the privatisation of a number of functions within the newspaper 
group – such as transportation, distribution, etc. 
 
Clearly, Sri Lanka’s journalists are facing a serious threat to their continued relevance and need 
every possible solidarity action that colleagues elsewhere can mobilise in their support. 
 
 
 
 
 
 
 



SAMSN solidarity actions 
 
SAMSN partner organisations were involved in a number of solidarity actions and other programs 
over the year, among which the following merit special mention: 
 

1. An awards program for human rights reporting and public service journalism in Sri 
Lanka. 

2. A press freedom mission to Sri Lanka, from which International Media Support (IMS), 
Copenhagen, has issued an authoritative report. 

3. Safety training for journalists in Nepal, including in some of the more remote regions 
where media work is especially hazardous. 

4. A press freedom mission to Nepal in February 2009, from which IMS has issued an 
authoritative report, with concrete recommendations for the authorities to adopt. 

5. Production of the seventh annual report on press freedom in South Asia, which was 
released on May 3, World Press Freedom Day. 

6. Safety training for journalists in Pakistan, again with special focus on the insurgency 
affected areas. 

7. Trade union organising and leadership skills training for journalists in Afghanistan, 
Nepal, Pakistan and Sri Lanka. 

8. Fact-finding missions on the state of media freedom in two conflict-prone areas of India 
– Kashmir and the North-East – from which “situation reports” will be published shortly. 

9. Training workshops for Afghan journalists on election coverage and political reporting, 
preceding the beginning of a cycle of elections in Afghanistan in August 2009. 

10. A national media summit of Afghan journalists and the national meeting of the Afghan 
Independent Journalists’ Association (AIJA), at which a charter to guide media practice 
over the years ahead, first adopted in 2007, was reaffirmed. 

 
 


